KESKUSTELU

UUSIMMAT KOMMENTIT:

UUSIMMAT AVAUKSET:

LISÄÄ KESKUSTELUJA

HAKU
Tutustu blogeihin!

Ina Mikkola
Maailmassa on virhe!

 


Henna Lehtonen
Voita ja apiloita

 

 

Petja Partanen
Yläjyrsin käyntiin

 

 

Katri Junna

 AS. OY. Betonilähiö

 

 

Annika Kettunen

Yrttipurkki

UUSI MUSTA

Uusi Musta on tällä hetkellä määrittelemättömän pitkällä tauolla. Jutut ja aiheet kuitenkin elävät sekä Uuden Mustan keskustelualue toimii normaalisti. 

UUSIMMAT JUTUT

 

KEMIKAALICOCKTAIL
« Sissit viljelee | Main | Neitseellistä perunaa »
torstai
kesä142012

Imetystä entisaikojen malliin - vauvan aivot kiittää

Kun saa oman käärön syliinsä, mielellään hakisi pienokaiselleen vaikka kuun taivaalta. Ainakin sitä haluaisi antaa lapselleen parhaat mahdolliset eväät elämään. Ilmeisesti silloin kannattaa ottaa mallia alkuperäiskansoilta!

Uusi amerikkalainen tutkimus on osoittanut länsimaisen (tutkimuksessa länsimaita edusti amerikkalaiset, joten meillä asiat saattavat olla paremmin) ruokavalion vinouttavan tiettyjen rasvahappojen suhteita rintamaidossa verrattuna alkuperäiskansojen äitien rintamaitoon. Äidinmaidon omega-3 ja omega-6 rasvahappojen pitoisuudet vaikuttavat etenkin aivojen kehittymiseen lapsen kahden ensimmäisen elinvuoden aikana sekä lapsen immuunijärjestelmän kehittymiseen. Tutkimuksessa paikallisilla kasviksilla, kalalla ja riistalla elävien Amazonin tsimaneintiaaniäitien maito sisälsi esimerkiksi 400 % enemmän dokosaheksaeenihappoa, aivojen kehitykselle välttämätöntä pitkäketjuista rasvahappoa. Omega-3 ja omega-6 rasvahappojen suhde tsimaneintiaanien maidossa oli n. 1/3,5, ja amerikkalaisäideillä 1/7,5, eli tsimaneintiaaneilla oli suhteellisesti kaksi kertaa enemmän tulehdusta lievittäviä omega-3 rasvahappoja verrattuna tulehdusta lisääviin omega-6 rasvahappoihin.


Tutkimuksessa korostettiin myös, että aivojen kehittymistä edistävien pitkäketjuisten rasvahappojen pitoisuudet eivät laskeneet äidinmaidossa imetyksen jatkuessa taaperoikään. Tämä tukee WHO:n imetyssuosituksia ja on yhtenevä aiempien tutkimusten kanssa, jotka ovat osoittaneet pitkän imetyksen hyödyt lapsen älykkyyden kehityksen kannalta.


Muistaa kannattaa myös, että äidinmaito on aina parempi vaihtoehto kuin korvike. Maidontuotanto on ihmeellinen asia, ja pahimmankin roskaruoka-karkki-herkkuaddiktiäidin maito on täynnä vitamiineja, hivenaineita, aminohappokoostumukseltaan vauvalle erinomaisen hyvin sopivaa proteiinia, vauvan immunologiaa tukevia vasta-aineita ja vauvalle tärkeitä lyhytketjuisia rasvahappoja. Eli ensisijaista on imettää. Jos aikaa ja energiaa jää vielä omien syömisten tarkkailuun, lisää lähellä tuotettuja kauden kasviksia lautaselle, ja suosi eläinkunnan tuotteista ensisijaisesti kalaa ja riistaa, niin saat pitkäketjuisten rasvahappojen suhteet kuntoon.

 

 

Lapsentahtisia hetkiä!

Henna

Reader Comments

There are no comments for this journal entry. To create a new comment, use the form below.

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>